Sunday, August 05, 2007

Fåredag på hjemstavnsgården

I går var der Fåredag på Hjemstavnsgården ved Gummerup, det er De fynske Fåreavlere der afholder den, altid 1. lørdag i august. Jeg var der med Vestfyns Uldkreds, vi stod for Uldteltet, og skulle vise uldens vej fra fåret til det færdige produkt.En viste,hvordan hun sorterede en ham, derefter var nogle der kartede, både på maskine og i hånden, en brugte flicker og en kamme, dernæst var vi mange der spandt, både på rok og håndten, en farvede med planter, der blev filtet med nåle og sæbe, vævet på båndvæv, rammevæv og skaftevæv, og endelig blev der strikket på knagerække og på pinde.Vejret var jo pragtfuldt, lidt varmt om eftermiddagen, og vi fik røde skuldre, der var rigtig mange mennesker, og alligevel plads til at snakke og forklare til mange, og interessen fra publikum til selv at prøve var fin.Frokosten bød selvfølgelig på grillstegt lam med salat, uhm, desserten blev fåreisvaffel, især den kugle med hylleblomst var pragtfuld, virkelig en smagsoplevelse.Fåredagen bød i øvrigt på masser af får, et par lamaer, klipning af får, hyrdehunde, meget lammemad, og mange forhandlere, der sælger uldprodukter, flere andre foreninger var også reprensenteret, blandt andet Fyns Vævekreds, som det altid er hyggeligt at være sammen med, mange medlemmer er gengangere.

Det var simpelthen en rigtig dejlig dag, med hygge, snak og møde med rigtig mange mennesker jeg har kendt gennem mange år. Dagen blev tillige tilbragt med Connie, det går den jo heller ikke ringere.

2 Comments:

Blogger Jette said...

Neeej, det skulle jeg have vidst, så ville jeg gerne have været der og kigge en tur... Det ser hyggeligt ud..

4:56 AM  
Blogger Unknown said...

I ser ud til at have haft en ALDELES pragtfuld dag med alle de fibre!! Bare jeg havde været der, så jeg kunne se dig demonstrere slyngstokke. Det MÅ du altså vise mig engang!
Kærlig hilsen Karin

7:58 AM  

Post a Comment

<< Home